Jak zostać pilotem balonu ?

Jak zostać pilotem balonu ?

Balony… Kojarzą się z marzeniami, bujaniem w chmurach i często z dziecinną beztroską. Ale czy tylko? Zdecydowanie łatwiej uczestniczyć w rekreacyjnym przelocie niż zdobyć licencję pilota.

Zostań pilotem

Uprawnienia pilota balonów zdobyć można kończąc 50-godzinny kurs teoretyczny z nawigacji, meteorologii i konstrukcji balonów. Następnie trzeba odbyć minimum 20 godzin lotów. Szkolenie kończy się egzaminem przed Państwową Komisją Lotnictwa Cywilnego. Kurs z teorii kosztuje 1000-1500 zł. Znacznie wyższy jest koszt szkolenia praktycznego: około 10000 zł. Ceny zależą od liczby uczestników kursu – im więcej chętnych tym taniej. Licencję pilota można uzyskać w każdym aeroklubie (lista wszystkich znajduje się na www.aeroklubpolski.pl). Dotychczas w Polsce wydano ich około 150. W całej Europie liczba ta przekracza 5 tysięcy. Od uczestników kursu wymagany jest dobry stan zdrowia. W baloniarstwie nie rozwija się jednak dużych prędkości, także wysokości nie są duże – nie przekraczają zazwyczaj 1500 m, a najczęściej dochodzą do pół kilometra. Sport dostępny jest więc nie tylko dla 30-latków, ale również rozrzutnych i ekscentrycznych mężczyzn po 50.

Własny balon

Po uzyskaniu licencji i zapisaniu się do aeroklubu latać można za darmo lub za symboliczną składkę miesięczną. Jeśli ktoś chce mieć własny balon musi się liczyć
z większym wydatkiem. Najtańszy i skromnie wyposażony, jednoosobowy balon do lotów sportowych lub celów reklamowych, można kupić już za ok. 22 tys. euro. Cena większych, mieszczących w koszu kilka osób i przeznaczonych do celów turystycznych, przekracza 30 tys. euro. Każdy egzemplarz robiony jest na zamówienie, a na koszty bardzo duży wpływ ma wybór grafiki umieszczanej na czaszy. Im bardziej fantazyjna, tym więcej trzeba zapłacić. W Polsce nie ma firmy, która mogłaby konkurować z najlepszymi w branży. Liderami są angielski Cameron (www.cameronballoons.co.uk), amerykański The Ballon Works (www.theballoonworks.com), Schroeder Fire Balloons z Niemiec (www.schroederballoon.de) oraz czeski Kubicek Balloons (www.kubicekballoons.cz). Używany sprzęt można kupić taniej, informacje o sprzedaży zamieszczają zagraniczne magazyny baloniarskie. Trzeba jednak pamiętać, że delikatny materiał zużywa się i po ok. 300 godzinach lotów powłokę balonu należy wymienić na nową. Dla utrzymania sprzętu w dobrym stanie powinno się przechowywać go w garażu lub w specjalnej baloniarni w aeroklubie. Do przewożenia na miejsce startu służy przyczepa samochodowa. Oprócz samego balonu niezbędne będą też urządzenia do jego nawigacji, radio i mapy. Jeszcze tylko spakować butelkę dobrego szampana i do góry.

Dla osób, które tylko chciałyby tylko zobaczyć świat widziany z balonu dobrym rozwiązaniem będą loty turystyczne.

dwie kobiety w klubie

Jak ubrać się do klubu nocnego?

Planujesz wieczór w elitarnym klubie go-go w Warszawie i chcesz wyglądać świetnie, ale jednocześnie czuć się swobodnie? Czy można to…

sprzątanie biura we Wrocławiu

Jak zarządzać budżetem przeznaczonym na sprzątanie biura we Wrocławiu?

Zarządzanie budżetem przeznaczonym na sprzątanie biura jest kluczowym elementem efektywnej administracji firmowej. W mieście, które dynamicznie rozwija się gospodarczo, odpowiednie…

Cardox producent kart zbliżeniowych i chipowych

W świecie, gdzie technologia ewoluuje w błyskawicznym tempie, firma Cardox wyróżnia się jako lider w produkcji kart zbliżeniowych i chipowych,…