Jeśli masz nowszy pojazd z silnikiem Diesla, prawdopodobnie będziesz musiał uzupełniać go specjalnym płynem, który zmniejsza emisję NOx. NOx to termin określający tlenki azotu istotne dla zanieczyszczenia powietrza, tlenek azotu (NO) i dwutlenek azotu (NO2).+
Skąd wiedzieć, czy masz szykować węża do AdBlue?
Przez dziesięciolecia ciężarówki, autokary, traktory i inne pojazdy z silnikami wysokoprężnymi emitowały do atmosfery toksyczne opary NOx. Teraz jednak, po kilku kroplach AdBlue, opary NOx są rozkładane na azot i wodę. Aby dowiedzieć się, czy Twój pojazd potrzebuje AdBlue, zajrzyj pod pokrywę wlewu paliwa – jeśli obok głównego wlewu paliwa znajduje się mniejszy, drugi korek w kolorze niebieskim lub czarnym, będziesz potrzebować AdBlue.
System ten został opracowany w celu zmniejszenia zanieczyszczenia powietrza i spełnienia przepisów dotyczących emisji Euro VI. AdBlue ma do odegrania bardzo ważną rolę w przyszłości pojazdów z silnikiem Diesla – niezależnie od tego, czy są to pojazdy drogowe, maszyny budowlane, ciągniki rolnicze, łodzie czy maszyny statyczne, takie jak generatory i pompy – będzie im potrzebny, a wraz z nim wąż do AdBlue spełniający wytyczone wymagania.
Co powinienem zrobić, jeśli wlewam olej napędowy do zbiornika AdBlue?
Jeśli przypadkowo wlałeś olej napędowy do konta AdBlue, nie uruchamiaj silnika. Większość pojazdów wymaga opróżnienia zbiornika, aby uniknąć uszkodzeń – ale węże do AdBlue mogą pomóc. W przypadku uruchomienia silnika, w zależności od pojazdu, może to być układ katalityczny i wtryskowy, które wymagają naprawy lub w niektórych przypadkach mogą wymagać wymiany części.
Czym właściwie jest AdBlue i do czego służy?
AdBlue wbrew nazwie nie jest niebieski, jest bezbarwną, nietoksyczną substancją. AdBlue to nazwa handlowa specjalnego rodzaju płynu do wydechu silników Diesla. Jest zrobiony z mieszanki mocznika i wody dejonizowanej i zwykle ma oddzielne węże do AdBlue i zbiornik od głównego paliwa.
AdBlue jest znakiem towarowym marki płynu do układów wydechowych silnika Diesla – to rozwiązanie stosowane w układach selektywnej redukcji katalitycznej nowoczesnych silników wysokoprężnych. Bezbarwna, ciekła mieszanina mocznika i wody, to płyn wydechowy przechowywany całkowicie oddzielnie od paliwa pojazdu. Kiedy olej napędowy jest spalany przez silnik, AdBlue jest wtryskiwany w celu przekształcenia tlenku azotu w nieszkodliwy azot, parę wodną i dwutlenek węgla. Warto o tym wiedzieć również podczas rozważania zakupu kolejnego samochodu w przyszłości.