Konserwacja roweru szosowego – kilka porad

Konserwacja roweru szosowego – kilka porad

Rower szosowy potrafi dać naprawdę dużo frajdy, ale jednocześnie rodzi konieczność konserwacji i zwracania uwagi na stopień zużycia poszczególnych części. Można to czynić samodzielnie lub polegać na wiedzy sprawdzonych serwisantów. Na jakie aspekty w szczególności zwracać uwagę przygotowując rower szosowy do nowego sezonu?

Koła – nie daj się spowolnić
Jednym z podstawowych problemów, który może potencjalnie znacznie zmniejszyć komfort jazdy oraz osiągane prędkości jest jazda z zużytymi kołami. Chodzi tutaj oczywiście nie tyle o dętki czy szprychy, co o wewnętrzne części koła, np. piasty. Stare koło zaczyna “terkotać”, a także brakuje mu początkowej lekkości, pojawia się niechciane tarcie. W rezultacie, jazda rowerem staje się po prostu trudniejsza. Wymiana kół wiąże się niestety ze znacznym wydatkiem – ceny za komplet rozpoczynają się od 500 złotych, a za większość modeli należy zapłacić ponad 1000 złotych. Oczywiście, im droższe koła, tym większy komfort jazdy, lekkość i trwałość – każdy może dopasować zakup do swoich własnych potrzeb. Amatorom starczą zapewne do pełnej satysfakcji tańsze modele – z kulkowymi piastami, ci bardziej doświadczeni wybiorą być może droższą opcję, a więc koła wyposażone w piasty mechaniczne.

Osprzęt, ważna sprawa!
Jedną z najbardziej istotnych rzeczy, która znacząco wpływa na jakość i swobodę jazdy na rowerze szosowych jest sprawnie działający osprzęt, a więc korbowód, kaseta i łączący je łańcuch. Jak rozpoznać zużytą kasetę? Początkowo ostre ząbki stają się bowiem coraz bardziej wyszczerbione – w pewnym momencie łańcuch ustawiony na jednej czy drugiej przerzutce może po prostu spadać samoistnie na niższą, ponieważ nie będzie miał dobrego oparcia – znacznie zmniejsza to komfort pokonywania kolejnych kilometrów i wzmacnia znacząco irytację kolarza. Czasami wystarczy zwykłe porządne przeczyszczenie kasety, ale co 2-3 lata, w zależności od intensywności użytkowania, część tą trzeba niestety wymienić. Wybór nowej to znowu kwestia indywidualnych preferencji i potrzeb: tańsze opcje sięgają dziewięciu rzędów, za tzw. “dziesiątki” trzeba zapłacić już odpowiednio więcej. Trzeba też pamiętać (także przy wymianie tylnego koła!), że kasetę odkręca się specjalnych kluczem, który można nabyć w specjalistycznych sklepach kolarskich.

Wymiana łańcucha – najczęstsza konserwacja
Stosunkowo najczęściej powinniśmy jednak wymieniać łańcuch – powinno się to robić raz na kilkaset pokonanych kilometrów. Do zmierzenia zużycia łańcucha zaprojektowano specjalne urządzenie – jest ono na wyposażeniu większości serwisów, można je także nabyć na własną rękę. Generalnie, łańcuch jest do wymiany, kiedy jest po prostu wyciągnięty – zaczyna wówczas gorzej przeskakiwać po kasecie, a także wpływa na szybsze zużycie pozostałej części rowerowego osprzętu. Nowy łańcuch kosztuje ok. 100 złotych, wymienić można go samodzielnie za pomocą specjalnego imadełka dostępnego w sklepach sportowych.

Wakacje w stylu slow travel – gdzie odpocząć w zgodzie z naturą?

W dobie szybkiego tempa życia i nieustannego pośpiechu coraz więcej osób zaczyna dostrzegać wartość w podróżach, które pozwalają na prawdziwy…

rozdzielnice elektryczne

Co warto wiedzieć przed zainstalowaniem rozdzielnicy elektrycznej?

Czy wiesz, że rozdzielnice elektryczne muszą być instalowane zgodnie z normami bezpieczeństwa? Regulują one między innymi wysokość montażu oraz wymogi…

Jak zostać asystentem medycznym?

Zawód asystenta medycznego zyskuje na popularności. To nie tylko satysfakcjonująca praca, ale również zawód, który zapewnia stabilność zatrudnienia i możliwość…