Osoby, które są zainteresowane rozpoczęciem swojej przygody z networkingiem powinny w pierwszej kolejności bardzo poważnie zastanowić się bardzo poważnie, co dokładnie, a także dla kogo mogą zrobić. Koniecznie trzeba zdawać sobie sprawę, że żadna rozdana wizytówka bez właściwej “oprawy” w żaden sposób nie spełni swojego zadania.
Wykorzystanie dotychczasowych znajomości
Networking jest w najprostszym możliwym ujęciu nawiązywaniem relacji biznesowych w celu rozpoczęcia współpracy lub wymiany umiejętności, wiedzy. Osobie, która założyła dopiero działalność gospodarczą rekomendowane jest w pierwszej kolejności poinformowanie członków rodziny, a także znajomych o tym fakcie. Przedsiębiorca powinien dokładnie powiedzieć w czym może pomóc, jakie usługi świadczy. Rodzina i znajomi zawsze mogą polecić firmę osobom, które będą potrzebowały skorzystać z jej usług.
Aktywne działanie na portalach społecznościowych
Facebook, Instagram i LinkedIn są świetnymi miejscami do nawiązywania relacji biznesowych. Należy przede wszystkim publikować treści związane ze swoją działalnością. Świetnym rozwiązaniem będzie także zapraszanie do kontaktu osoby z tej samej branży lub potencjalnych klientów. Przykładowo przedsiębiorcy, którzy zajmują się pozycjonowaniem stron internetowych mogą zapraszać do sieci kontaktów właścicieli sklepów internetowych. Nie można oczywiście zapomnieć udzielać się pod postami. W ten sposób przedsiębiorca może zostać zauważony. Warto również regularnie pisać wiadomości prywatne do osób z listy kontaktów. Wystarczy zobaczyć, czy właściciel firmy ma w opisie link do swojej strony internetowej. Jeżeli tak, należy dokładnie ją przejrzeć, a następnie napisać wiadomość np. “świetnie przedstawiona oferta dla klientów, gratuluje!”
Uczestniczenie w spotkaniach networkingowych
Godny uwagi jest fakt, że praktycznie w każdym większym mieście regularnie odbywają się spotkania networkingowe Członkostwo w klubie biznesowym przeważnie kosztuje od 2 do 5 tysięcy rocznie. Można jednak uczestniczyć w kilku spotkaniach, jako gość. Jeżeli na jednym spotkaniu będzie 20 przedsiębiorców i każdy z nich ma przynajmniej 30 znajomych, oznacza to, że właściciel danej firmy może swoją ofertę skierować do 600 osób. Należy pamiętać, aby nie sprzedawać na spotkaniu, tylko po spotkaniu. Przedsiębiorca podczas przedstawienia się trwającego maksymalnie jedną minutę powinien dokładnie powiedzieć wszystkim uczestnikom spotkania, w jaki sposób może im pomóc, a także czego aktualnie potrzebuje. Rekomendowane jest skoncentrowanie się na dostarczeniu wartości. Jeżeli pozostali właściciele firm dostrzegą, że dana osoba chce im pomóc, a nie coś sprzedać, będą znacznie bardziej skłonni do skorzystania z jej usług.