Jak stworzyć efektywny model biznesowy?

Jak stworzyć efektywny model biznesowy?

Koniecznie trzeba zdawać sobie sprawę, że odpowiednio przygotowany model biznesowy umożliwi nie tylko zweryfikować pomysł biznesowy, ale również wcześniej wychwycić ewentualne niedociągnięcia w ofercie produktowej czy zaplanować działania. Należy zaznaczyć, że każda firma działa na podstawie modelu biznesowego, nawet wtedy, gdy oficjalnie nie powstał dokument na ten temat. Jakie aspekty powinien uwzględniać model biznesowy?

Problem

Należy zdefiniować maksymalnie trzy problemy, które produkt firmy mógłby rozwiązać. Zalecane jest unikanie jakichkolwiek domysłów. Istotne znaczenie ma skoncentrowanie się na rzeczywistych problemach klientów. Kolejnym etapem będzie zweryfikowanie swoich założeń np, przeprowadzając ankiety wśród użytkowników. Bardzo dobrym rozwiązaniem będzie research na temat konkurencji. 

Segmentacja klientów

Godny uwagi jest fakt, że im lepiej firma będzie znała swoich klientów, tym bardziej dopasowany produkt będzie mogła dla nich stworzyć. Bardzo ważne jest szczegółowe opisanie grupy docelowej. Oczywiście można skorzystać z szablonu persony czy empatii. Warto dokładnie przeanalizować klientów konkurencji. Można bowiem dzięki temu uzyskać informacje, co dokładnie będzie musiało znajdować się w produkcie. 

Propozycja wartości 

Koniecznie trzeba zdawać sobie sprawę, że sformułowanie unikalnej propozycji jest najważniejszym elementem każdego skutecznego modelu biznesowego. W najprostszym możliwym ujęciu powinna dać potencjalnym klientom odpowiedź na to, w jaki sposób może pomóc im zrealizować ich cel. 

Rozwiązanie

Jest to kolejny bardzo istotny aspekt, o którym nie można pod żadnym pozorem zapomnieć. Zadaniem firmy będzie bardzo szczegółowe opisanie produktu i na tej podstawie stworzenie Minimum Viable Product (MVP). Jest to bowiem uproszczona wersja produktu, którą trzeba będzie dopracować w przyszłości. Zaspokaja jednak najbardziej podstawowe potrzeby klientów, dlatego można bez większego problemu wypuścić ją na rynek. Dzięki temu użytkownicy będą mogli zarówno przetestować rozwiązanie przedsiębiorstwa, jak i podzielić się opinią o produkcie. W ten sposób możliwe będzie zweryfikowanie wcześniejszych założeń. 

Kanały dotarcia do klientów

Zalecane jest bardzo poważne zastanowienie się nad wysokością budżetu, który można będzie przeznaczyć na promocję produktu. Następnie powinno się stworzyć listę wszystkich kanałów pozwalających na dotarcie do potencjalnych klientów. 

Źródła przychodów 

Kolejnym etapem będzie wypisanie wszystkich sposobów umożliwiających wygenerowanie dla firmy przychodów. Przedsiębiorstwo musi nie tylko ustalić cenę produktu, ale również zastanowić się, które z elementów będą darmowe, a które płatne.